W dniu 29 listopada miała miejsce w naszej Szkole szkolna edycja Narodowego Czytania 2024 – „Kordiana” Juliusza Słowackiego.
Odbyła się w dniu, w którym mijała 194 rocznica wybuchu powstania listopadowego, rozpoczętego w Warszawie 29 listopada 1830 roku.
Zanim omówimy szkolną edycję Narodowego Czytania 2024 – najpierw kilka słów wprowadzenia o powstaniu listopadowym oraz o wspomnianym dziele Juliusza Słowackiego.
Powstanie Listopadowe – krótkie wprowadzenie historyczne
Powstanie było zrywem niepodległościowym skierowanym przeciwko rosyjskiemu zaborcy. Przez 10 miesięcy 140 tys. ludzi prowadziło walkę z największą potęgą militarną Europy, odnosząc w niej poważne, lecz przejściowe sukcesy. Rozpoczęte w listopadową noc powstanie narodowe było największym wysiłkiem zbrojnym w polskich walkach wyzwoleńczych XIX wieku.
Kordian – Dramat Juliusza Słowackiego
Powstało wiele utworów literackich nawiązujących do powstania listopadowego, na przykład „Reduta Ordona” oraz „Śmierć pułkownika” autorstwa Adama Mickiewicza, „Sowiński w okopach Woli” Juliusza Słowackiego, „Bema pamięci żałosny rapsod” Cypriana Kamila Norwida, utwory Stanisława Wyspiańskiego: „Noc listopadowa” oraz „Warszawianka”. Do powstania odnosi się również dramat romantyczny „Kordian” Juliusza Słowackiego, chociaż fabuła została w utworze umieszczona w okresie nie związanym chronologicznie z datami powstańczego zrywu. Ten utwór został wybrany przez Pana Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę na Narodowe Czytanie w roku 2024.
Słowacki i jego doświadczenie z Powstaniem Listopadowym
Słowacki w chwili wybuchu powstania miał 21 lat. Wziął w nim udział. Ponieważ był niezdolny do walki z bronią w ręku, podjął pracę w powstańczym Biurze Dyplomatycznym Rządu Narodowego księcia Adama Jerzego Czartoryskiego. Upadek powstania mocno przeżył. Dał temu wyraz w „Kordianie”; w utworze tym jednym z wątków jest rozrachunek z przywódcami powstania i rozważanie przyczyn klęski.
Tematyka i fabuła utworu „Kordian”
Tematem utworu jest dojrzewanie młodzieńca, przemiana z dziecięcia wieku szukającego sensu życia, rozczarowanego światem nieszczęśliwego kochanka (akt I) w buntownika walczącego o wolność ojczyzny – spiskowca (akt III). Tytułowy bohater ma 15 lat, jest więc w wieku niektórych z nas. Tłem historycznym dramatu są wydarzenia poprzedzające powstanie listopadowe: spisek mający na celu zabicie cara podczas jego koronacji na króla Polski w 1829 roku.
Inscenizacja szkolna – Narodowe Czytanie 2024
Narodowe Czytanie 2024 w Szkole miało formę inscenizacji. Wzięło w niej udział kilkudziesięciu uczniów Szkoły i dzięki ich zaangażowaniu było możliwe jej przeprowadzenie; bardzo im za to dziękujemy! W tytułową postać Kordiana wcielił się Mateusz Gondek (klasa 1 a) i wywiązał się ze swojej roli w sposób, który można by określić – jak profesjonalny aktor! Również pozostali uczestnicy inscenizacji wywiązali się ze swoich ról znakomicie! Uczniowie przygotowali i przedstawili spektakl pod opieką nauczycieli bibliotekarzy: p. Rafała Wilda i p. Marka Ziemianka.
Występy uczniów i zaangażowanie
Inscenizację wzbogacił przepiękny rysunek wykonany przez Oliwię Mazurek, przedstawiający Kordiana na szczycie góry Mont Blanc. Rysunek został przez autorkę wykonany specjalnie na to wydarzenie szkolnej edycji Narodowego Czytania 2024.
Przedstawienie nie miałoby swojej wymowy i formy, gdyby nie wzbogaciły go liczne rekwizyty, użyczone przez nauczycieli i uczniów Szkoły, a także osoby spoza Szkoły; serdecznie dziękujemy!
Uczestnicy inscenizacji
A teraz – czas na zaprezentowanie uczestników inscenizacji i gorące podziękowania!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom zaangażowanym w wykonanie inscenizacji „Kordiana”! Są to uczniowie (w kolejności pojawiania się postaci w „Kordianie”):
Lektorki:
Natalia Franczyk (2 t),
Julita Knapczyk (2 h);
KORDIAN, Podchorąży (Kordian jako spiskowy w stroju Podchorążego): Mateusz Gondek (1 a);
Grzegorz: Grzegorz Wojtaszek (5 i);
Laura: Zuzanna Bodziarczyk (3 gh);
Panna: Julia Wolska (2 a);
Wioletta: Dagmara Łazarczyk (4 gh);
Szwajcar: Jakub Poparda (2 t);
Papież: Arkadiusz Knapczyk (5 i);
Chmura: Karolina Puchomirska (5 gh);
Prezes: Wiktor Zbozień (5 i);
Szyldwach: Szymon Klimek (4 i);
Ksiądz (spiskowy w przebraniu księdza): Mateusz Szczepaniak (2 t);
Pierwszy z Ludu (spiskowy): Sylwester Mirga (2 w);
Drugi z Spiskowych: Jan Ludwin (1 gti);
Pozostali Spiskowi:
Maksym Pantsyler (2 w),
Ivan Zaliaza (2 w);
Imaginacja: Martyna Ziętasz (5 gh);
Strach: Anna Waksmundzka (5 gh);
Car: Kamil Konopka (5 i);
Wielki Książę: Sebastian Jankowski (5 i);
Generałowie:
Szymon Ciesielka (4 i),
Sebastian Jamiński (1 gti);
Żołnierze:
Jakub Guzik (3 gh),
Rafał Kasprzyk (1 a),
Marcin Kozub (2 a),
Natan Stróżczyk (2 w),
Kamil Wolski (2 a);
Ksiądz zakonny (rozmawiający z Kordianem): Michał Jordan (5 i);
Oficer: Jakub Faron (3 gh);
Adiutant: Marcin Franasowicz (4 i);
Pierwszy z Ludu (scena ostatnia): Piotr Chlipała (4 i);
Drugi z Ludu (scena ostatnia): Patryk Wyrostek (3 gh);
Krzyk w Tłumie: Szymon Zachwieja (5 i);
Tłum (scena ostatnia):
Miłosz Botor (1 gti),
Franciszek Kołodziej (1 gti),
Daria Kozub (2 t),
Damian Malik (1 gti),
Rafał Regiec (1 gti);
Zespół techniczny:
Jakub Chlebek (5 i),
Bartłomiej Starowicz (1 gti);
Zespół informatyczny:
Dawid Plewa (5 i),
Jakub Ślęzak (5 i).
Dziękujemy również tym, którzy zgłosili się do wzięcia udziału w inscenizacji, lecz z przyczyn niezależnych od siebie nie mogli w niej wystąpić; są to: Marcel Hamerski (3 it), Olivier Mastalski (1 z), Wiktor Szołtysik (3 it), Ilia Zoria (2 w).
Serdecznie dziękujemy Oliwii Mazurek (5 i) za wykonanie przepięknego rysunku przedstawiającego Kordiana na szczycie góry Mont Blanc! Rysunek został przez Autorkę wykonany specjalnie na wydarzenie szkolnej edycji Narodowego Czytania 2024.
Dziękujemy wszystkim, którzy użyczyli prywatnych rzeczy do wy-korzystania jako rekwizyty w inscenizacji: p. Joannie Majerczak, p. Michałowi Morawczyńskiemu, p. Krzysztofowi Waksmundzkiemu, Sebastianowi Jankowskiemu (5 i), Michałowi Jordanowi (5 i), Arkadiuszowi Knapczykowi (5 i), Kamilowi Konopce (5 i), Janowi Ludwinowi (1 gti), Mateuszowi Szczepaniakowi (2 t), Grzegorzowi Wojtaszkowi (5 i), 2 osobom spoza naszej Szkoły.
Tekst: Marek Ziemianek.