Uczniowie klasy pierwszej poznają szkolną pracownię chemiczną, wykonują swoje pierwsze doświadczenia.
Łukasz Knutelski i Michał Dyda, przeprowadzając filtrację, przygotowali wodę wapienną, którą w dalszej części lekcji Bartek Mendrala i Karol Bukowski wykorzystali do identyfikacji dwutlenku węgla wydychanego z płuc.
Na lekcji uczyliśmy się o skałach wapiennych, takich jak: wapienie, kreda, marmur. Wapienie to naturalne skały osadowe, z których zbudowane są liczne łańcuchy górskie, w tym m. in. Pieniny.
Skąd wzięła się nazwa naszych gór?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, wykonaliśmy kolejne doświadczenia: Działanie mocnego kwasu na skały wapienne i Wykrywanie węglanu wapnia.
Sławek Koterba sprawnie dozował kolejne porcje kwasu. Magda Tokarczyk pomagała przy montowaniu zestawu doświadczalnego. Wszystko przebiegało sprawnie i bezpiecznie. Czego się dowiedzieliśmy?
Węglan wapnia pod wpływem kwasów mocniejszych od kwasu węglowego rozkłada się z wydzieleniem dwutlenku węgla, co wywołuje efekt „pienienia się”. – Stąd wzięła się nazwa PIENINY.
Zdjęcia wykonał Krzysztof Hryc.
[su_animate]
Dorota Nelle-Zborowska